Is de Heere Jezus onze Koning?

Vraag: Is de Heere Jezus onze Koning of is Hij alleen de Koning van de Joden?

Antwoord: De Bijbel verwijst nooit naar de Heere Jezus als Koning in verband met de Gemeente tijdens deze bedeling van genade. Op de Pinksterdag zei Petrus tegen de samengekomen Joden dat God de Heere Jezus verhoogd had aan Zijn rechterhand. Hij vervolgde: ‘Het hele huis van Israël wete zeker, dat God Hem zowel tot Heere als tot Christus gemaakt heeft, deze Jezus, Die u gekruisigd hebt’ (Hand. 2:33,36).

In Lukas 19:11-27 vertelde de Heere Jezus een gelijkenis die nuttig is bij het beantwoorden van deze vraag. Hij zei: ‘Een man van hoge geboorte reisde naar een ver land om voor zich een koninkrijk te ontvangen en terug te keren’. Dit is een beeld van de Heere Zelf. Toen de Joden, Zijn volk, Hem verwierpen, gaven zij Hem over aan de Romeinen en eisten ze dat zij Hem zouden kruisigen. De Romeinen werkten eraan mee, maar God wekte Hem op uit de dood. Veertig dagen later ging de Heere terug naar de hemel en nam Hij Zijn plaats in aan de rechterhand van God. Hij wacht nu geduldig op het moment dat Hij de Zijnen tot Zich zal nemen. Daarna zal een zeven jaar durende tijd van oordeel volgen. Deze periode zal uitlopen op de zichtbare terugkeer van de Heere naar de aarde als Koning der koningen en Heere der heren, om Zijn koninkrijk te vestigen, een koninkrijk dat gedurende duizend jaar een geweldige zegen zal blijken te zijn voor deze aarde.

De gelijkenis gaat voornamelijk om de verantwoordelijkheid van Zijn dienstknechten aan wie Hij ponden toevertrouwt, waarmee ze handel moeten drijven totdat Hij terugkeert. De relatie van de dienstknechten met Hem tijdens Zijn afwezigheid is die van slaaf en meester, niet van onderdaan en koning. Hoewel dit van toepassing is op ons, kennen wij iets wat zelfs nog kostbaarder is. De Geest van God doopt ons niet alleen tot het lichaam van Christus, de Gemeente, maar Hij vormt ons, gelovigen uit deze huidige bedeling van genade, tot een bruid voor Christus. De bruid van een koning is zijn onderdaan, maar de Gemeente, de bruid van Christus, is veel meer dan slechts een onderdaan – zij is het voorwerp van Zijn liefde! Hoewel de bruid van een koning naar haar echtgenoot kan verwijzen als de koning, zal ze hem toch niet aanspreken met ‘Uwe Majesteit’. Ze geniet een veel intiemere relatie met Hem.

De bruid van een koning is zijn onderdaan, maar de Gemeente, de bruid van Christus, is veel meer dan alleen maar een onderdaan – zij is het voorwerp van Zijn liefde!

Onze werkelijke vreugde… nu!

Als wij onze Heere Jezus Christus onze Koning noemen, wekt dat de indruk dat wij enigszins op afstand zijn van Hem. Het is niet verkeerd, maar het komt bij lange na niet overeen met het genieten van de intimiteit waar Hij zo naar verlangt en die ook voor ons zo’n zegen is! Wij mogen Hem bij wijze van spreken al bij Zijn voornaam noemen, wanneer wij Hem aanspreken met Heere Jezus. Door alle eeuwigheden heen zullen wij altijd bij de Heere zijn, waar Hij ook maar is. Laten wij nu al genieten van onze relatie met Hem, terwijl wij wachten op die gezegende dag! 

Eugene P. Vedder